گیس طلا

در اینستاگرام و فیس بوکgisoshiraziهستم

گیس طلا

در اینستاگرام و فیس بوکgisoshiraziهستم

سفر دویست میلیون ساله

در انتهای باغ موزه، تابلو دیرینه شناسی بود و رفتم 

محلی بسیارنامناسب، با انبوهی فسیل بدون نام و عنوان و اما فسیلها حیرت انگیز  بودند ، دویست میلیون ساله، با برگهای گیاهان ، بخشهایی از دایناسور، سخت پوستان دریایی و از همه جذابتر، ماهی هایی که با گوشت تنشان فسیل شده بودند، چاق و چله و خوشگل

یک موجود ناشناخته هم اون وسط بود که در سی تی اسکن شش تا تخم هم تو شکمش بود، گپ مفصلی با خانم راهنما داشتم 

شنگول و سرحال از موزه بیرون اومدم و به سمت بخش سنتی پیاده روی کردم اما دیگه گرسنه شده بودم و یک سفرخانه خنک و باحال پیدا کردم و ولو شدم روی تختاش و منتظر کشک و بادمجونم شدم

واقعیت اینکه به نظرم کرمان زیاد گردشگر نداشت، یا حداقل امسال کم شدن و اصلا قابل مقایسه با شیراز نبود

غذا رسید و دلی از عزا درآوردم و راه افتادم سمت بازار

تا شب مجموعه گنجعلی خان را دیدم، حمام و بازار و میدان و موزه بانو حیاتی و موزه سکه

باز هم توجهتان را جلب می کنم به رابطه هنر و سرمایه، هر دوره زمانی که افراد صاحب قدرتی به هنر و آبادانی و معماری علاقمند شدند، هنر رشد کرده است، خود ون گوگ هم اگه حمایت داداشه نبود ، نقاش نمی شد، داوینچی و خانواده مدیسی

این مجموعه هم باید حاکم لایق و باهوش و هنر دوستی ظاهر شود که در سی سال حکومتش بتواند کرمان را از شهر فقرا به شهر اغنیا تبدیل کند

از لذت هایم بگویم، دیدار کاشی هفت رنگ، امضا رضا عباسی بر کتیبه ای، آن حوض ضرابخانه در زیر گنبد که نور آسمان را بر چهار اتاق کوچک چهار طرف می انداخته تا نور را برای سکه سازان به دام بیندازد

کاشیکاری های معرق در حمام، وای من نمی دونم چطور عشقم را به کاشی معرق براتون توضیح بدم:

طراحی انجام می شده روی کاغذ، بعد هر گل و هر برگ و هر ساقه از کاغذ بریده می شه و بر اساس رنگ دسته بندی می شدند، فیروزه ای ها، لاجوردی ها، اخرایی ها، طلایی ها، بعد روی خشت هایی با همان رنگ پیاده می شده و پخته می شده

اخرش را تصور کنید که از درون خشت فیروزه ای، یک تک برگ با تیشه و بعد سوهان جدا می شده ، هزاران برگ و گلبرگ و ساقه، هزاران حرف الفبا در رنگهای مختلفةو بعد دوباره این قطعات شکل گرفته در رنگهای مختلفی کنار هم قرار می گرفتند تا نقش تمام شود. مغزتان تحمل تصورش را دارد؟یک گل ساده چند برگ و ساقه و گلبرگ دارد؟یک نمای ورودی مسجد چند گل و گلدان دارد

تونستی تصور کنی پازل چند تایی شده؟حالا به این فکر کن: در یک سطح منحنی چطور محاسبه کردند؟ به گنبد فکر کن،  به انحنای درونش و خمیدگی بیرونش

می دونم ، غیر ممکنه

ولی ایرانی ها انجامش دادن

نظرات 1 + ارسال نظر
توت فرنگی روی خامه جمعه 10 فروردین 1397 ساعت 14:47

گیس طلای عزیزم چه شرح محشری از کاشی معرق دادی.چه حال خوبی پیدا کردم، اصلا رفتم ها. دستت دردنکنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد