گیس طلا

در اینستاگرام و فیس بوکgisoshiraziهستم

گیس طلا

در اینستاگرام و فیس بوکgisoshiraziهستم

سفرنامه٣

از تله کابین بیرون امدیم به جستجوی جایی برای اطراق میان گلها رفتم، عده ای بیشعور با ماشین رفته بودند روی گلها و حالا رد چرخشان گل نبود، در همان مسیر راه رفتم تا فضایی بدون مل را برای بساط پهن کردن پیدا کردم

بچه ها وسایل را اوردند و خودم کمی جلوتر رفتم و ترسیدم

دوباره حجم زیبایی آنقدر شده بود که من ترسیدم بیشتر ببینم، برگشتم سراغ رها تا بساط جوجه را راه بیندازیم

این اتش درست کردن هم ماجرایی دارد، به نظر من باید فقط یک نفر مسئولیت را برعهده بمیرد و بقیه حتی به تماشا هم نایستاده باشند، طفلک رها در زیر نظرات مادرش اتش درست می کرد و از همه بدتر اینکه مادر مدام مقوا پاره می کرد و لای زغالها می چپاند و کار رها را خراب می کرد

اینجور مادرها باعث می شوند من قدر مادرک خودم را بدانم

با محدثه مادر و دختر را ول کردیم و رفتیم در گلها عکس گرفتن، من شال بنفشی سرم بود و مانتو سفید، محدثه پیشنهاد داد که شال زردش را بپوشم و شدم رنگ طبیعت

انقدر عکس گرفتیم تا وقت بازگشت شد، مادر هنوز روی اعصاب رها بود ، مرغها را با کارد میوه خوری تکه کردم و زدم سر سیخ و گذاشتم روی زغالها

خانواده ای در نزدیکی ما را زیر نظر داشتند، پیرزنی هنگام عبور از کنار ما با لذت گفت: نوش جانتان دخترها، لذتشو ببرید

جوجه و باد و عطر گلها و منظره... خودتان تصورش کنید

بعد از ناهار  محدثه دوربین حرفه ای اش را درآورد و همه با هم رفتیم به شکار مناظر جدید، گلهای بتفش، صورتی، آبی، گلهای زرد نارنجی و بابونه ها بابونه ها بابونه ها

از زشتی هایش هم بگویم؟ ملتی که گلها را لگد می کردند، از ریشه در می آوردند و روی آنها خرغلت می زدند

مطمئنم که تا چند سال دیگر فندق لو گُلی نخواهد داشت

از آنجا که پلاک تمام ماشینها اردبیل بود و خوشبختانه هنوز تهرانی ها اینجا را کشف نکردند که رتبه اول کشوری را دارند در خرابکاری

از خوانندگان اردبیلی ام خواهشمندم کمپینی راه بیندازند برای حفظ بابونه ها

ورودی جنگل دستورالعمل پخش کنند، خروجی جریمه بگذارند برای کسانی که گل چیده اند، کیسه زباله به مردم بدهند، جشنواره های فیلم و عکس بگذارند و هر کار دیگری که به ذهنشان می رسد 

تا ملت بدانند که گلی که از ریشه در بیاید دوباره سبز نخواهد شد

نظرات 11 + ارسال نظر
مه ایین دوشنبه 11 مرداد 1395 ساعت 11:36 http://mahaeen.blogfa.com

دوست عزیز سلام مدت زیادیه که نوشته هاتون رو می خوانم و لذت می برم. ... در مورد خرابکای تهرانی ها نوشتید..... کاش واقعا زمانی این شهر می ماند و شهروندانش بدون این همه مهمان خوانده و ناخوانده که می ریزند و می پاشند و به میزبان بدو بیراه می گویند و در عوض خانه های خود را تمیز و مرتب نگاه می دارند.

ایرج زمانی دوشنبه 24 خرداد 1395 ساعت 19:18

سلام گیس طلا
راجع به راهکارهایی که اینجا میگی باید بگم که ممنون از شما که اینقدر متعهد و مسئولیت پذیر هستی که راهکار ارائه میکنی این نظر شخصی من هست که میگم این کارها زیاد ثمر بخش نیست و شاید نظر شخصی من زیاد درست نباشه و نظرات شما بیشتر ثمر داشته باشه
اما چون از من خواستید که منم اگه راهکاری بلدم ارائه بدم منم راهکارام رو میگم
در سنین بزرگسالی قدرت فراگیری و یادگیری و پذیرش آدمها پایین میاد به همین خاطر اگه قرار هست چیزی به ما آموزش داده بشه این کار باید از سنین پایین انجام بگیره
مخصوصا در مورد حفظ و نگهداری محیط زیست و طبیعت آموزش این مهم که طبیعت و هر آنچه که الان به ما رسیده برای آیندگان هم هست به کودکان بسیار مهم و حیاتیه من اعتقاد دارم که ما باید روی بالا بردن درک کودکانمون در این زمینه ها بسیار سرمایه گذاری کنیم و دستورالعمل های اخلاقی والدین کمترین نتیجه و ثمر رو داره چرا که اگه فهم و درک وشعور پشت اعمال کودکانمون نباشه خیلی زود همه چیز رو فراموش میکنن
در مملکت ما برنامه مدونی در این زمینه در جامعه وجود نداره بنابراین کودکان بیشتر باید در کانون خانواده ها این آموزشها رو فرا بگیرن
بنده نظر شخصیم این هست که اگه ارائه راهکارها با توجه به این امر صورت بگیره نتیجه بهتری میشه گرفت
ممنون و سپاس از شما

سپاس از توجهتون و بله خوشبختانه در مهد کودک ها و پیش دبستانی بر روی احترام به طبیعت داره کار میشه و امیدواریم...

خانوم رنگین کمون شنبه 22 خرداد 1395 ساعت 00:03

میدونستی شما عالی مینویسی؟ تک تک مناظر رو میتونم تصور کنم^ - ^
دلم اردبیل خواست! تا حالا نیومدم :(

ممنون عزیزم، عکسها را در اینستاگرام گذاشتم، اگه دوست داشتی

الا جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 16:37

ضمنا کمپین بخوان ، کمپینگ نه.

الا جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 11:42

من این توبره ها را خریدم. خیلی ارزان میداد. همه پارچه ای.
به جای کادو به دوستان برای تولد از این کیسه ها میدم. عطر و ادوکلن و اسپری نمیدم. خودم از این کیسه ها درست میکنم خوشگل. و کادو میدم. میخوام اینو بگم:
راهکار یک روز و دو روز نیست. بقول همون شعار این باید فرهنگ سازی بشه و نوعی تفکر. و زمان زمان زمان میخواد. و کارهای کوچک. باید از خودمون شروع کنیم.

بله در ایران هم چند هفته ای است راه افتاده، کمپین نه به کیسه پلاستیکی و امبدوارم که جواب بدهد

الا جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 11:36

با خیلی از کمپینگ های " عملی و اجرایی " میشه فرهنگ سازی کرد. اما اون هم سازمان دهی میخواد. و سالیان سال این " آگاهی و فرهنگ سازی " طول میکشه. من یک عالمه توبره پارچه ای از " بادی شاپ" خریدم. روی توبره شعار این بود: " سبز یک رنگ نیست ، اساس تفکر است". روی توبره ها پر از شعارهای مختلف محیط زیست بود.
بقیه دارد

الا جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 11:30

بقیه:
میخوام اینو بگم:
حق با توست. اولین قدم فرهنگ سازی بین مردم است. آگاهی که " حفظ محیط زیست ، در دستان توست ". همان شعاری که روی زنبیل من بود. با درست کردن اینطور کمپینگ ها. الان کیسه پلاستیکی در اروپا در مغازه ها نمیدن. یا باید ازشون بخری ، یا توی کیفت یک توبره پارچه ای داشته باشی. که توبره رو سالیان سال میتونی استفاده کنی. بقیه ادامه دارد.

الا جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 11:25

یادم رفت این را اضافه کنم: در هلند کارشان فرق دارد. اما در ترکیه ، زمینهایی که متعلق به شهرداری است، توسط گروههای محیط زیست ، گیاهها جمع آوری میشود ، یعنی بعد از گرده افشانی ، و به مصارف دارویی میرسد. یا بهداشتی یا خوراک طبیعی. که جدیدا جناب شهرداری این زمینها را میخواهد آسفالت کند برای پارکینگ،! حالا بماند دعوا و دادگاه سازمان محیط زیست و شهرداری.
بقیه در کامنت بعد

الا جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 11:17

گیسو جون، حق داری. بعد از گرده افشانی ، زمانی که گیاه وحشی کاملا خشک شده ، آن را با ماشین صاف میکنند. یعنی در اینجا کنار کانالها که پر از گلهای وحشی و حتی پیاز گل کنار آب هست، اینکار را میکنند. و بعد هر فصلی زمان یک نوع گل وحشی هست. به این ترتیب فضا برای گلهای وحشی تابستانی باز میشود.در پائیز دوباره شهرداری گیاههای خشک شده را صاف میکند. بعد از گرده افشانی البته. بهر صورت کندن از ریشه نابود کننده است. صاف کردن ، ریشه را از بین نمیبرد. و بیشتر گلهای وحشی ، گیاهان ثابت هستند. یعنی سال بعد ریشه زنده است و دوباره بالا میاید.بابونه از آن نوع است. نوعی شقایق از آن نوع است و خیلی های دیگه.گل ناخنک ، سنبل الطیب یا دم گربه.که ریشه اش تا چند متر آنطرف خاک از زیر ادامه دارد. و دوباره در میاد.

ایرج زمانی پنج‌شنبه 20 خرداد 1395 ساعت 21:24

سلام گیس طلا
این راهکارهایی که گفتی زیاد ثمر بخش نیست این کار مثل حرس و کوتاه کردن ظاهری و سطحی گیاهانه ما باید بیشتر به ریشه ها توجه کنیم
کسانی که گلها رو له میکنن به جشنواره فیلم و عکس نمیرن

شما راهکار بده

الا پنج‌شنبه 20 خرداد 1395 ساعت 16:50

گیسو جون، یک اطلاعات کوچیک:
گلهای وحشی صد البته که بهتره از ریشه در نیارید ( آخه مگه مرض داری؟) اما اگه از ریشه هم در بیاد ، مابقی گلها تخم افشانی میکنند و سال دیگه همه جا دوباره پر میشه. دلیل از بین رفتن گلهای وحشی بستگی به تغییرات آب و هوا یا بر اثر بارندگی که موجب تغییر ترکیبات خاک و رسوبات میشه ، است. با کندن گل ، نوع آن گل کمتر نمیشود.
پ.ن: در هلند اینجانب گلهای وحشی را میچینم. ممنوع که نیست بماند ، مباح است! چون اگر من نکنم ، بخاطر خشک شدن، ماموران شهرداری با ماشین مخصوص میایند و همه را از دم با خاک صاف میکنند.

الا جان اینطور از ریشه کندن کار را به گرده افشانی نمی کشاند ، قبل از ان قتل عام صورت گرفته
و خدا را شکر اینجا هنوز مباح نشده چیدن گلها و کسی از دم صافشان نمی کند و امیدوارم هم که کسی روش آنجا را اینجا پیاده نکند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد